Hjem » Uncategorized » Om meg selv

Om meg selv

Start here

Reklamer

Jeg heter Wenche Sissel Kvam, og jeg har vært lærer på en ungdomsskole i Ålesund i 15 år nå. Jeg er adjunkt med tilleggsutdanning og underviser først og fremst i språkfag; engelsk, fransk og spansk.  Jeg har studert i Oslo, Volda og Ålesund, og jeg er nå masterstudent i Trondheim i tillegg til jobben min som lærer.

Jeg elsker alt som har med språk å gjøre, og jeg ønsker hele tiden å lære mer innen språkundervisning. Da jeg kom hørte om denne mastergraden for noen år siden, ble jeg veldig glad og studiet har absolutt svart til forventningene jeg hadde på forhånd. Emnet Digital Kompetanse inngår som en del av dette masterstudiet, så det er hovedårsaken til at jeg følger det nå. Jeg er imidlertid veldig interessert i emnet og ønsker hele tiden å lære mer. Å kunne bruke digitale verktøy er en av de grunnleggende ferdighetene i skolen, og det er veldig viktig at lærerne selv har god digital kompetanse slik at vi kan veilede elevene på en god måte.

Mine forventninger til dette emnet er at jeg skal lære å bruke ulike digitale verktøy slik at jeg kan ta dem i bruk i undervisningen. Jeg tror at det vil gjøre fagene og timene mer varierte og interessante både for elever og lærere. Jeg ser også for meg at jeg skal lære mye om kildebruk og kildekritikk, noe som bare blir viktigere og viktigere i vår digitaliserte tidsalder der hele verden bare er et tastetrykk unna. Mange elever er altfor ukritiske til kildene de finner på nettet og det er vår oppgave å veilede dem i dette.

Reklamer

3 kommentarer

  1. Anita Normann sier:

    Ingenting i veien med motivasjonen din ser det ut til, Wenche! Får meg til å lure på hva vi må gjøre i skolen for å få elevene våre til å opprettholde en lignende «evig iver» etter å lære noe nytt..?

  2. heidigrosch sier:

    Beklager på forhand… dårlig norsk. Jeg prøvd sangtekst med elevene, som var en veldig enkelt måte å bruk teknologi. Du bestemmer tema, og elevene finne sang tekst (på engelsk) som kan være knyttet til tema og så må presenterer til slutt. Digital, muntlig, presentasjon… og så kan de skriver en kort tekst om hvorfor de har valgt sang teksten og måter det er knyttet til tema.

  3. livjorun sier:

    Hei! I likhet med deg Wenche så er vel også jeg over gjennomsnittlig interessert i språk. Underviser i norsk, engelsk og spansk selv, så det er nok å henge fingrene i.
    Enig i at det er veldig motiverende å lære noe nytt. Og jeg ser mange muligheter i språkfagene i forhold til økt digital kompetanse. I tillegg til at det er en grunnleggende ferdighet i seg selv, er det jo så mange ulike verktøy som egner seg perfekt til å krydre språkundervisningen med.
    Gleder meg til å høre hva du har prøvd i dine språktimer 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: