Hjem » Uncategorized » eTwinning

eTwinning

Start here

På den første samlinga fortalte Anita Normann om eTwinning, og vi registrerte oss som brukere. I tillegg til å være et nettverk for samarbeidsprosjekter mellom europeiske skoler, finnes det også forskjellige grupper og diskusjonsrom på eTwinning-plattformen. Ettersom jeg underviser i fransk, meldte jeg meg inn i Groupe Francophone og lærerrommet Enseigner le français en langue étrangère. Dette var ei veldig interessant og inspirerende arbeidsøkt synes jeg, og jeg hadde stort utbytte av den.

Jeg var på et foredrag om eTwinning på et seminar for fremmedspråkslærere i Ålesund for mange år siden, og jeg syntes at dette hørtes veldig spennende ut. Det er mange lærere på skolen vår som kunne tenke seg å delta på et eTwinning-prosjekt, men vi har vel tenkt at det vil bli for mye arbeid og bli forpliktende over lang tid. Nå ser jeg imidlertid at dette ikke er nødvendig, man trenger ikke å holde kontakt med de samme klassene/elevene gjennom flere år. Man kan delta på ett eller flere korte prosjekter, på denne måten tror jeg det vil bli mer overkommelig for den enkelte lærer.

I følge Kunnskapsløftet skal elevene “kommunisere via digitale medier” (Læreplan i engelsk, kompetansemål etter 10. trinn, under kommunikasjon) og “bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk” (Læreplan i fremmedspråk, kompetansemål etter 10. trinn, under språklæring). I læreplanen for valgfaget internasjonalt samarbeid, som ble innført i ungdomsskolen høsten 2012, står det: “Hovedområdet innebærer at elevene skal etablere kontakt og kommunisere med ungdom i andre land gjennom å bruke IKT og multimedia.” eTwinning passer utmerket til å dekke disse delene av læreplanene. Elevene får komme i kontakt med og samarbeide med elever fra andre land, bruke fremmedspråk og digitale verktøy. For elevene vil dette virke motiverende fordi de vil møte fremmedspråket og bruke det på en annen måte enn før. For lærerne er det også mange fordeler, de vil bl.a. få bruke språket de underviser i mer, bli kjent med andre lærere og se hvordan det jobbes på skoler i andre land, og de vil også få bedret sin digitale kompetanse.

Det finnes også en del utfordringer ved eTwinning. Man må ha engasjerte og motiverte lærere som har lyst til å holde på med dette. Elevene må også være motiverte, og da gjelder å finne prosjekter som elevene synes er spennende og som de kan beherske rent språklig, da vil de oppleve mestring. Man er også helt avhengig av hvilke prosjekter man melder seg på og hvilke klasser/lærere man møter på. Noe som så spennende og interessant ut på papiret/skjermen, trenger ikke nødvendigvis å bli det i praksis. Det er derfor nødvendig med god planlegging og god kommunikasjon mellom deltakerne slik at alle vet hva som er målet for prosjektet og samarbeider for å komme dit. Hvis man skal bruke et annet fremmedspråk enn engelsk, for eksempel fransk, tysk eller spansk, er det best å velge klasser fra andre land enn målspråkslandet. Hvis ikke kan språket bli for vanskelig for dem som er nybegynnere i språket, og for lite utfordrende for dem som har det som morsmål. På den andre side ville språket ha blitt mer autentisk hvis man samarbeidet med en fransk klasse på fransk enn en klasse i Spania.

Da jeg registrerte meg på eTwinning, skrev jeg at jeg underviser i fremmedspråk i ungdomsskolen og haket av at jeg var åpen for prosjektdeltakelse på eTwinning. Etter noen få dager fikk jeg henvendelser fra lærere i flere forskjellige land, bl.a. Frankrike, Spania, Tyrkia og Romania. Jeg har avgangsklasse i år, og med jobb og studier i tillegg blir det for travelt å sette i gang noen prosjekter nå i vår. Jeg ønsker imidlertid å få til et prosjekt i fransk, spansk eller engelsk til høsten. Jeg har sett mange interessante prosjekter i prosjektrommet på eTwinning. Når det gjelder fransk og spansk, har elevene et ganske begrenset ordforråd og man må derfor velge enkle prosjekter som elevene har forutsetninger for å delta i. Det kan være prosjekter der de skal fortelle om seg selv, om hjemstedet sitt, hobbyen sin eller lignende. Dette kan også være noe de kan snakke om i en muntlig eksamen.

Jeg mener at eTwinning er et veldig viktig nettverk. I tillegg til å styrke språkopplæringen, vil det sikkert også føre til bedre kulturforståelse fordi man gjennom samarbeid på tvers av landegrensene vil få innblikk i hvordan andre mennesker lever og tenker. Jeg tror at både lærere og elever som er med på dette har et stort utbytte av det, ikke bare rent faglig, men også på det personlige plan.

2 Kommentarer

  1. Anita Normann sier:

    Fint å høre at eTwinning kan være interssant for deg, Wenche. Jeg vet du er travel i vår, men informerer likevel om kontaktseminar i Bratislava 16. – 18.mai. Se mer info her: http://iktsenteret.no/aktuelt/kontaktseminar-i-bratislava#.UV8kPMsaySM

    Ikke perfekt dato for småbarnsforeldre, men det kan jo være av interesse for andre. Merk at IKT senteret betaler reise og opphold. Vikarutgifter må dekkes av skolen.

  2. jorunnanita sier:

    Dette var en god refleksjon av eTwinning. Må bare få si at jeg synes det er imponerende at du underviser i tre forskjellige språk. Må også si meg enig i at det er veldig interessant og spennende med fremmedspråk.
    Håper du får skrevet om ditt eventuelle prosjekt på bloggen din, spennende for meg som ikke har egen klasse å se hvordan det går får dere som har en slik mulighet. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

